داوود حورزاده رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهر شورا در گفتگو با پایگاه خبری پویا

مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر ایجاد خواهد شد

کار این مرکز شناسایی، سطح بندی و اولویت بندی مسائل شهری است تا برای بزرگترین چالش های شهری لایه‌هایی عملیاتی در نظر گرفته شود.

داوود حورزاده رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهر شورای شهر اسلامشهر در گفتگو با پایگاه خبری پویا در مورد ایجاد مرکز مطالعات و پژوهش ها ی شورای شهر گفت:طراحی این مرکز از اوایل شورای ششم در حوزه‌های خاص شهری همچون حمل و نقل،فرهنگ ، عمران، ترافیک یا بحران اتاق فکر مطرح شد که اکنون با تعامل دانشگاه‌ها، الگویی برای ایجاد این مرکز در حال طراحی است.

حورزاده افزود:در این مرکز بر خلاف الگوی رایج که در آن شهرداری ابتدا خود نیازسنجی و سپس رفع نیازها را به دانشگاه‌ها محول می‌کند،اینبار شهرداری به تنهایی نیازسنجی نخواهد کرد و نیاز است برای شناسایی دقیق مسائل و حل سریع آنها ، همه دستگاه‌های تصمیم‌ساز در حوزه شهری در کنار هم قرار گیرند.

رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهر شورای شهر اسلامشهر گفت: در حال حاضر مجموعه ای از ارگان‌ها در شناسایی مسائل دخیل هستند و با همدیگر در اولویت بندی نظر می دهند، به همین دلیل نیازمند ایجاد مرکز مطالعات و سیاست گذاری شهری هستیم تا همه ذی‌نفعان علمی و اجرایی در سطح کلان در کنار هم قرار بگیرند و هسته اولیه این مرکز شکل بگیرد.

وی افزود: بر اساس این طرح همه دستگاه‌های تصمیم‌ساز در حوزه شهری در کنار هم قرار می‌گیرند و پس از این امر ساختار مالی تعریف شده و از ساختار پروژه‌ای برای حل مسائل استفاده خواهد شد.

عضو شورای شهر اسلامشهر تشریح کرد:باید در حال حاضر تئوری سازی، ساختار و تامین مالی این مدل صورت بگیرد. که در همین راستا باید جلسات بیشتری بین ذی‌نفعان ایجاد شود تا به یک مدل نظری و عملی قابل اجرا در حوزه همکاری های علمی، اجرایی شهرداری با نهادهای علمی شهر برسیم.

حورزاده در ادامه افزود:در این مرکز باید ذی‌نفعان به همکاران استراتژیک تبدیل شوند، در این صورت رابطه این نهادها رابطه شراکت استراتژیک خواهد بود. کار این مرکز شناسایی، سطح بندی و اولویت بندی مسائل شهری است تا برای بزرگترین چالش های شهری لایه‌هایی عملیاتی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در مورد تامین مالی این مرکز نیز گفت: مباحث مالی این مرکز میتواند از بودجه هایی که به این نهادها اعم از دانشگاه‌ها، مرکز برنامه و بودجه و شهرداری اختصاص می یابد، تامین شود و حتی به احتمال زیاد این مرکز نیازمند تعریف بودجه جدیدی نخواهد بود و با تجمیع منابع مالی و اعتبارات مجزای این دستگاهها در یک سبد منابع می توان هزینه های مالی این مرکز را تامین کرد.

وی در انتها بیان کرد: ما به دنبال طراحی مفهومی چارچوب های کلان و ساختار وظایف این مرکز خواهیم بود و رگه‌های عملیاتی آن به زودی در همین سال شروع خواهد شد .