انتقاد کارگران «کیان تایر» از عدم تعیین مالکیت کارخانه

کارگران کارخانه لاستیک البرز «کیان تایر» اسلامشهر در اعتراض به تعطیلی کارخانه با تجمع در میدان پاستور خواستار تعیین مالکیت کارخانه شدند.

پیش از ظهر دیروز یک شنبه کارگران شرکت تولیدی لاستیک البرز مقابل پاستور تجمع کردند تا صدای مشکلشان را به گوش نفر اول اجرایی کشور برسانند تا شاید مشکل‌شان برطرف و مجدد چرخ کارخانه بچرخد.

دیروز بود که لاستیک البرز طی اطلاعیه‌ای با بیان عدم تامین نقدینگی و مواد اولیه تا اطلاع ثانوی شرکت را تعطیل اعلام کرد.
در متن این اطلاعیه آمده‌است:
علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص تامین نقدینگی و مواد اولیه و عدم حصول نتیجه مناسب، کارخانه از ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.

مهرداد شفیعی سرپرست شرکت لاستیک کیان تایر ضمن تایید صحت اطلاعیه منتشر شده، گفت: به دلیل عدم تامین مواد اولیه تا اطلاع ثانوی کارخانه را تعطیل اعلام کردیم.

احمدرضا بلوک عضو شورای کارگری این کارخانه اظهار داشت: متاسفانه در اطلاعیه تعطیلی کارخانه قید کردند تا اطلاع ثانوی، این موضوع باعث شد که کارگران ناراحت شوند، لذا تصمیم گرفتیم که مقابل پاستور تجمع کنیم تا بلکه آقای رئیسی مشکل ما را برطرف کند.

وی گفت: دیروز از ۸ صبح تا ۱۳ با حدود ۶۰۰ نفر از کارگران به صورت کاملا مسالمت آمیز و صنفی، خواهان تعیین تکلیف مدیریت کارخانه و خروج از ورشکستگی کارخانه شدیم.

عضو شورای کارگری کیان تایر افزود: تنها خواسته ما بازگشت کارخانه به چرخه تولید و رونق اشتغال برای کارگران است.

یکی دیگر از کارگران نیز بیان داشت: حدود ۱۸ سال است که مالکیت کارخانه مشخص نیست و هر بار توسط افرادی اداره شده است. کارخانه از حدود سال ۸۲ به شخصی به نام داوود شرفی واگذار شد که بعد از آن تقریبا سال ۸۷ زیر نظر هیأت حمایت از صنایع رفت و در آخر هم سال ۹۹ اعلام ورشکستگی کرد.| فارس

لازم به ذکر است: در سال ۱۳۵۴ شرکت بی. اف . گودریچ با واگذاری سهام به صورت خصوصی در آمد و نام آن در دیماه ۱۳۵۵ به شرکت تولیدی کیان تایر تغییر پیدا کرد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کارخانه تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و به فعالیت تولیدی خود ادامه داد.

در سال ۱۳۷۵ با توجه به صلاحدید مسئولین کشور بخشی از سهام به بخش خصوصی واگذار شد و با تغییرات اساسی و تکنولوژی مدرن و تغییر قالبهای تایر، سهامداران وقت نام شرکت را در مهر ماه۱۳۸۰ به لاستیک_البرز تغییر دادند.

سال ۱۳۸۲ از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل نحوه عملکرد کارفرمای خصوصی از همان ابتدای واگذاری با مشکلات جدی مواجه شد که در نهایت در سال ۸۷ از سوی وزارت صنایع وقت مسئولیت اداره کارخانه از کارفرمای جدید سلب و به هیات حمایت از صنایع واگذار شد.

بعد از آن به دلیل بروز مشکلاتی کارخانه به مدت ۱۰ ماه تعطیل شد که محسن هاشمی مدیر عامل وقت کیان تایر در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: کارخانه کیان تایر به دلیل مشکلات اقتصادی به مدت ده ماه تعطیل شده بود که به همت وزارت صنایع و معادن انجام پذیرفت.

آذر ماه ۹۹ بود که حکم ورشکستگی کارخانه صادر و کارخانه زیر نظر هیات ورشکستگی قوه_قضاییه قرار گرفت و تا الان هم به همین شکل مدیریت شده است.